marți, 27 iulie 2010

Consum alternativ


Pentru primul targ la care am fost organizator, a fost o lectie buna si o palma fata de ideile pe care le nutream pentru un asemenea tip de eveniment.

Asociez cumparatura de haine vechi/sh cu un soi de consum alternativ, opus consumersimului si aparut din nevoia de a gasi alte solutii pentru hainele cu adaos comercial grosolan sau de proasta calitate. O metoda de a combina originalitatea si bugetele de care dispunem pentru haine. Pe langa satisfacerea nevoii de exprimare prin haine, targurile "vintage" sunt si o buna metoda de socializare si voie buna, dar, faptul ca in prima ora au aparut doar 2 sau trei persoane ne-a demoralizat pe toti. Am plecat sa pun afise prin oras si sa anunt din nou pe Facebook, sa pun poze, sa arat cat de fain este. Nu a fost de folos. Weekendisti erau la Mika, in Mamaia si degeaba am facut apel la instrumentele facebookiste, ca nu s-au imbulzit inapoi pe autostrada. Abia spre sfarsitul targului s-a mai animat atmsfera, inspre 5-6 seara, asa ca unii participanti au hotarat sa mai ramana, nu pentru a vinde cat pentru ce aminteam la inceput: socializare si voie buna.

O alta bila neagra este aglomeratia de targuri care revendica acest tip de consum alternativ. Sunt prea multe in Bucuresti! Era organizat unul in acelasi timp cu noi, dar nu asta conteaza ci faptul ca ne-am cam saturat. Sunt prea multe si cu greu reusesti sa aduci lucruri noi in peisaj. Sunt aceeasi participanti de fiecare data, cu aceleasi modalitati de a alege hainele pentru targ. Nicio noutate, astfel ca interesul se pierde repede. Street Delivery sau Jaff (care apropo are un eveniment programat weekendul acesta, pe 31 iulie) sunt exemple care ne demonstreaza cum consumul alternativ merge mai departe, cum pe langa consumul de haine si socializare te mai si informezi, iti hranesti spiritul.

Totusi, pentru cei ce cred ca targul Cutezatoarele a fost anuntat doar pe facebook, am pregatit o scurta analiza: campania online a durat 5 zile, inainte de eveniment, bannere & articole (121, metropotam, hipmag, fashion&beauty, pudel, stilfeminin). Am avut si o aparitie in print in saptamanalul zile si nopti. Am folosit ca trigger FB dar si blogul schimba hainele si haine-vintage.ro. Am avut free PR pe mayra, revista atelierul, stiri pe scurt, ziare.com plus ceva bloguri). Eu cred ca am atins undeva la 10.000-12.000 de persoane. Traficul estimat la targ era undeva la 3% din expunere. Daaar, nu am luat in calcul perioada, concertul Mika, si weekendisti bucuresteni. E o lectie pentru primul targ organizat si o palma pentru ca nu mi-am facut temele.

Lectia pe scurt:
1. Alege bine perioada targului, sa nu se suprapuna cu evenimente sezoniere.
2. Cine se trezeste de la 10 ca sa se repeada la 11 la targ? Poate ar trebui mutat mai spre dupa-amiaza, cand nevoia de consum alternativ se transforma in foame, senzatie care cere o interventie imediata.
3. Pune ceva nou pe langa haine, imbina consum alternativ de haine si muzica alternativa in spatii alternative. :))

13 comentarii:

  1. In capitala prea multe si in Constanta deloc, pacat.... mai ales ca acum e aglomeratie mare aici...succes pe mai departe !

    RăspundețiȘtergere
  2. http://dexonline.ro/definitie/repezi

    RăspundețiȘtergere
  3. cum ziceam si eu de mai demult...e o abundenta coplesitoare de targuri. indiferent ca sunt bine organizate sau nu, si plasate bine dpdv temporal, publicul tot se va imparti intre ele, sunt putini cei care ar merge 2 weekenduri la rand. asadar, la un targ, participantii castiga poate un sfert din banii pe care i-ar castiga daca respectivul targ s-ar tine o data la 2-3 luni fata de saptamanal. poate ca daca tragi linie si aduni reiese cam acelasi profit (ma gandesc, n-am participat la prea multe targuri mici) insa cu acelasi efort depus la fiecare eveniment, adica inmultit cu 4,5, etc: curatat haine, calcat haine, etichetat, impachetat, asezat stand, pierdut o zi intreaga, bani de taxa, bani pe transport (in cazul meu), etc.
    de asta lumea in mare majoritate agreeaza targurile ca v4vintage, pe langa spatiul frumos, publicitate, organizare, etc.
    dar cred ca imi racesc..tastele :P degeaba pt ca cel putin atata timp cat e inca vreme frumoasa targurile vor fi tot ca ciupercile dupa ploaie.

    RăspundețiȘtergere
  4. mi-am dat seama ca m-am exprimat cam alambicat :)) sa ma explic:
    sapt 1: 2 mil
    sapt 2: 1 mil
    sapt 3: 2 mil
    sapt 4: 1 mil
    fata de un targ lunar la care sa castigi 6 mil. evident, cifrele sunt total irelevante.

    RăspundețiȘtergere
  5. hey...sunt sigura ca ai primit multe palme pt acest targ..dar eu pot spune ca participant care nu a vandut nimic ca a fost distractiv.... chiar daca mi-am pierdut o zi in caldura infernala, bani de taxa pe care nu i-am recuperat prin vanzare a fost amuzant.... orice sut este un pas in fata....e foarte buna lectia invatata....eu as propune poate un loc mai cunoscut...poate se va putea organiza pe lipscani vreodata in viata asta:)
    Urmatorul targ sunt convinsa ca va avea un succes uluitor:) cu o campanie buna de marketing:)

    RăspundețiȘtergere
  6. Monica - Pisica albastra27 iulie 2010, 05:42

    din punctul de vedere al unui consumator/client de targuri, care a fost si expozant de 3-4 ori, plus se doreste pe viitor si organizator de eveniment: nu asta e problema!

    e adevarat, in Bucuresti sunt targuri muuulte, in fiecare saptamana aproape cate unul. multe fete care au bloguri/site-uri cu haine de vanzare si-au dat seama ca pot castiga in cateva ore muuult mai bine daca devin organizatoare de targuri. astfel ca targurile s-au inmultit si asta in detrimentul tuturor...mai putin al organizatorilor, dar, din cate vad din postul acesta, chiar si al lor, pentru ca in momentul in care ti se bate obrazul, chiar daca nu e neaparat vina ta, ramai cu un gust amar.

    ideea e: multe targuri, taxa de participare mare, care ajunge de cele mai multe ori intrega in mana organizatorilor (mai ales in cazul targurilor "mici", dar nu neaparat) apoi: cele mai multe targuri "cu pretentii" au si taxa de intrare pentru vizitatori. asta mie personal mi se pare de neconceput! sa fim seriosi: suntem intr-o economie de recesiune! eu ca si clienta nu accept sa platesc 10 lei doar ca sa intru intr-un loc unde sunt expuse niste haine care s-ar putea sa imi placa sau nu. si daca nu gasesc nimic pe gustul/masura mea, eu tot scot bani din buzunar, ceea ce mi se pare inadmisibil. o sa spuneti: "vai, doamne, dar si la muzeu cand intri platesti taxa" da! desigur! insa eu nu ma duc la muzeu, ci intr-un loc unde potential ma duc tot ca sa las bani. ma taxati ca sa cumpar?

    si peste toate astea se adauga si faptul ca in ultima vreme, calitatea si diversitatea hainelor expuse la targuri a scazut. am remarcat asta: calitatea scade, insa preturile cresc. pentru ca "vintage" e acum la moda si furnizorii au crescut si ei preturile. pentru ca hainele sufera acum mai multe trieri decat de obicei. si pentru ca toata lumea vrea sa faca bani!
    e foame mare, asta e clar! iar cei care investesc initial o suma de bani deloc neglijabila pentru a construi un stoc, sunt acum mai nelinistiti in privinta profitului viitor, asa ca incearca sa-l maximizeze intr-o perioada mai scurta de timp.
    prin urmare: se prefera politica: incepem cu un pret mare, daca se cumpara, bine, daca nu, in 3 zile reducem 50%.
    iar in momentul in care pe internet vezi constant ca se intampla asta, iti dai seama de valoarea reala a produsului care ti-a atras initial atentia. si, in acelasi timp, vezi cu ochiul liber si adaosul comercial practicat. si, credeti-ma, nu e o imagine placuta...

    urasc perioada asta in care ne strofocam sa traim: atat de meschina, atat de pragmatica... sper sa iesim cat mai repede la lumina!

    RăspundețiȘtergere
  7. In acest weekend targ vintage pe Lipsacani si Smardan!!

    RăspundețiȘtergere
  8. O reactie pertinenta cu multe completari la partea de pret, cerere si oferta. Multumesc Monica!

    RăspundețiȘtergere
  9. Fiind si eu organizator la acest targ, pot sa-mi fac un mea culpa din urmatoarele motive:
    1. Plina vara, caldura mare, sezon de concedii, turism de weekend, Bucuresti gol.
    2. Locatie ascunsa - clienti care mi-au scris mailuri ca nu au reusit sa gaseaca locatia nici cu harta.
    3. Trafic pietonal zero.
    4. Inca 3 targuri concomitente in Bucuresti in acest weekend.
    5. Canicula de la 11 spre 18. S-a observat foarte bine cum a crescut numarul vizitatorilor si al vanzarilor dupa 18:30-19 (eu am tinut standul deschis pana pe la 21).
    So, ne vedem la toamna cu bine ;-)

    RăspundețiȘtergere
  10. http://dexonline.ro/definitie/repezit/paradigma

    RăspundețiȘtergere